Значение на цветовете

Зелен цвят

Още по темата: Предпочитания на цветовете според определени социални и възрастови групи | Значение на цветовете | Графичен дизайн


Цветът е изключително важен дизайнерски интрумент.
Всеки цвят има различни значения и затова хората проявяват различни реакции към различните цветове.

Зелен цвят

   Символизира екологията - растежа, възраждането и естествената природа.   



Зеленото е свързано с изцеление, благоденствие, прераждане, хармония, спокойствие и щедрост. Този цвят е баланса между топлите и студените цветове.
Популярен в повечето култури и е цветът на природата и плодородието. Символизира екологията - растежа, възраждането и естествената природна среда.
Това е най-спокойният цвят за човешкото око, показва стабилност и издръжливост, надежда, благородство, великодушие, свежест.

Зеленото има голяма лечебна сила. Зеленият цвят понижава кръвното налягане, успокоява нервната система и ума, стимулира творческия процес. Цветът на волята за оцеляване и инстинкта за самосъхранение - за разлика от червеното (което асоциира опасност), зеленото означава безопасност. Затова често се използва в рекламата на лекарства и медицински продукти.

Този цвят олицетворява сигурност. В обществената сфера, където са от значение бързите и първосигнални указания, зеления цвят винаги е синоним на сигурност – зелените бутони винаги показват, че всичко е наред, това е цветът и на свободно преминаване в пътното платно.

В интериорният дизайн и вътрешното оформление този цвят е често срещан. Помещенията, боядисани в зелено са приятни за обитаване, успокояват и стимулират умствената дейност. Този цвят позволява комбиниране с много други цветове и присъства във почти всеки дом под формата на стайно растение.

Зеленото е приятен за окото цвят придава на изображенията да изглеждат по-далеч.

Зеленото е пряко свързано с природата, така че може да се използва за насърчаване на "зелени" или органични продукти.

  • Зелено в комбинация със синьо - обозначава начало и растеж и една свежа цветова схема приятна за окото. Дава чувство на спокойствие и пролетно настроение и е отлична е за проекти, свързани с екологията и природата. Тази комбинация също така е подходяща за спални и за бани, поради релаксиращия ефект.
  • Зелено, комбинирано с кафяви или бежави цветове: използва се за рециклирани и органични продукти.
  • Зелено, комбинирано с жълто и бяло (или черно): често срещана цветова схема в дизайна на спортни артикули.
  • Зелено, комбинано с оранжево: получава се много приятна свежа палитра, използва се в дизайна на безалкохолните напитки.

Нюанси на зелен цвят:

Тъмно зелено (Борово зелено)
Цветът на историята и древният свят, олицетворява благоразумие и разсъдливост, устойчивост и сигурност, постоянство и стабилност, богатство и традиция. Консервативен и предпазлив, непредизвикващ внимание, този цвят се използва за традиционни ресторанти, библиотеки, военни униформи. Това е и "цветът на парите" - много финансови институции са декорирани в тъмнозелен цвят, обикновено се свързва с амбиция, пари, финансовия свят, банковото дело.
Тъмно синьо-зелено
Изглежда хладно, сдържано и резервирано, свързва се със своенравие, гордост и инат.
Маслинено зелено
Нарича се още и „камуфлажно зелено“, използва се за маркировка. Това е традиционният цвят на мира.
Светло синьо-зелено (тюркоазено)
Тропически цвят - искрящ, екзотичен и силно емоционалнен цвят е символ на лятната почивка и релаксацията, идеален е за бани, спални, фитнес, свързва се със здравето и е един от най-лечебните цветове. Синьо-зеленото е цветът на плувните басейни. Той е съвременен, младежки и енергичен цвят и има охлаждащ ефект. Често се среща в дизайн за спортно облекло (особено банските костюми), козметични продукти за баня, спа продукти, освежителни напитки, ментови бонбони и паста за зъби.
Синьо-зелено + червено-оранжев оттенък = оазис в пустинята
Синьо-зелено + бяло = остров в Егейско море, например Санторини.


Автор и графика - ProStudio


Използвана литература за статията: Color Harmony Workbook by Lesa Sawahata, Die Macht der Farben: Bedeutung & Symbolik by Harald Braem, ezinearticles.com