Цветовете и тяхното психологическо въздействие

Цветът е изключително важен дизайнерски интрумент.


Още по темата:
Предпочитания на цветовете според определени социални и възрастови групи | Значение на цветовете | Графичен дизайн | Елементи на дизайна | От какво се определя графичният дизайн на сайта? | Графичен дизайн - услуги


Цветовете и тяхното психологическо въздействие върху хората
Автор и графика - Travel-Studio.bg

Научните изследвания са доказали психологическото въздействие на цветовете.
Над 80% от визуалната информация, свързана с цвят. Цветовете, които се използват в рекламата са по-важни дори от самия текст на рекламата.
Определен цвят може да бъде използван с цел да привлече вниманието на потребителите, да внуши определено настроение.


Всеки цвят има различни значения и затова хората проявяват различни реакции към различните цветове.

Кафяв цвят
Предполага стабилност, свързан е със земята и прибирането на реколтата.
Въпреки, че се възприема като скучен цвят, кафявото създава усещане за спокойствие и топлота, честност, здравословност и практичност. Приема се за „благоприличен“, буржоазен цвят, който предизвиква асоциации като солиден и органичен. Сигурност, надеждност и стабилност.
Спонтанните асоциации на кафявото са свързани с: работа, домакиня, храна, печено, народно, обилно ястие, сочен, школад, тютюн, кафе.


Червен цвят
Цветът на любовта и живота
Червеното е цветът на огъня и кръвта, свързан е с енергия, здраве, сила, власт, мощ, решителност, както и страст, желание и любов. Червеното е емоционално наситен цвят, придава усещане за топлина. Има много висока видимост и широко се използва за обозначаване на опасност - високо напрежение, пътните знаци, светофарите и противопожарните съоръжения обикновено са боядисани в червено.
Използва се като символ на смелост и затова може да се види в много национални знамена.


Оранжев цвят
Съчетава енергията на червеното и чувството на щастието на жълтия цвят
За човешкото око, оранжевият цвят е много горещ и затова създава усещане за топлина. Свързва се с радост, слънце и тропиците. Оранжевото представлява ентусиазъм, очарование, щастие, креативност, решителност, атракция, успех, насърчаване и стимулиране. Много добре се приема сред младите хора. Този цвят олицетворява чувството за хумор, оптимизма и приятелството.
Стимулира доверие, толерантност, и чувство за общност.



Жълт цвят
Много ефективен за привличане на внимание
Жълтият цвят е най-светлият основен цвят, експанзивен е - създава движение и често доминира пред останалите цветове. Този весел цвят е винаги следван от окото, а в най-ярките си нюанси може да е по-агресивен дори от червения цвят. Повдига духа, стимулира комуникацията, символ на интелект и внимание към детайла. Жълтото е цветът на слънчевата светлина.
Свързан е с радост, щастие, интелект и енергия, създава затоплящ ефект и предизвиква бодрост.


Зелен цвят
Символизира живота, природата
Зеленото е свързано с изцеление, благоденствие, прераждане, хармония, спокойствие и щедрост. Този цвят е баланса между топлите и студените цветове. Популярен е в повечето култури и е цветът на природата и плодородието. Символизира екологията - растежа, възраждането и естествената природна среда. Това е най-спокойният цвят за човешкото око, показва стабилност и издръжливост, надежда, благородство, великодушие, свежест. Зеленото има голяма лечебна сила.


Син цвят
Означава благочестие, искреност, лоялност
Синьото е цветът на небето и морето. Често се свързва със стабилност, внушава власт, доверие, лоялност, мъдрост, увереност, интелект, вяра, истина и небето. Синьото има успокояващ ефект, спомага за повишаване на производителността. Той е сред най-тъмните от цветове и предполага почтеност, достойнство и духовно извисяване. Той е отдалечаващ се цвят, изразява безкрайност и прохлада.
Създава усещане за спокойствие и сигурност и е страхотен избор в дизайна за туристически агенции.


Лилав цвят
Възприема се много крайно - хората или го обичат, или го мразят
Лилавите цветове са изключително рядко срещани в природата, но те са очарователни и асоциират забавление, празничност и тържественост. Необичаен и необикновен, неземен и магичен, лилавия цвят често се асоциира с кралски особи. Той символизира власт, благородство, лукс, амбиция и богатство.
Този магически цвят е подходящ да се използва дизайн или интериор, когато е необходимо да се внесе чуство на фантастика..


Розов цвят
Нежен и деликатен този цвят напомня за ранните пролетни цветя.
Розовият цвят създава усещане за плахост и сладникавост, романтика, любов и приятелство. Той обозначава женски качества – изисканост, изтънченост и пасивност. Много добре се комбинира с други пастелни нюанси: бледа лавандула и виолетки, светло синьо небе, праскова, бледо зелени и жълти цветове. Безпорно е най-чувственият цвят и затова често се използва за оформление на сватбени покани.


Бял цвят
Чистота и свежест
Бялото е свързано със светлина, доброта, невинност и скромност. Той се смята за цвета на съвършенството, може да представлява раждане, успешно начало, вяра и духовност и чистота и простота. За разлика от черното - белия цвят обикновено има позитивно възприемане и означава безопасност. В рекламата белият цвят е свързан с прохлада и чистота, защото това е цветът на снега.
Бялото е подходящ цвят за благотворителни организации и е добър избор за булчински магазини.


Сив цвят
Неутрален цвят, в добра хармония с всички останали цветове
Най-популярната цветовата гама в интериорния дизайн на офис сградите. Със своя индустриален аспект, това е цветовата схема на 20-ти век, високите технологии и индустриализацията. Сериозен, умерен, безчувствен, студен и тих този цвят е лесен за въприемане. Успокоява и потиска всичко витално. Предполага анализиране и атмосфера, лишена от емоции.
Често изобразява мъгла, скука и мръсотията на големите градове, но и означава индустриален, машинен, и "модерен".


Черен цвят
Асоциира тържествената сериозност, мракът и нощта
Черното се свързва с изисканост и стил, високо качество и класа, власт, престиж, елегантност, надеждност, простота и изтънченост. Чрез черното човек показва, че иска да бъде различен - черен костюм, черна лимузина и черно куфарче внушават почит и достолепност, когато човек иска да се отличи от шарения свят.
Черното контрастира добре с ярки цветове. Често използван е в сайтовете за изкуство и фотография.

Автор и графика - Travel-Studio.bg


Използвана литература: Color Harmony Workbook by Lesa Sawahata, Die Macht der Farben: Bedeutung & Symbolik by Harald Braem
ezinearticles.com
Нашият опит в туристическия сектор
Проектирали сме туристически уеб сайтове за широк кръг клиенти
617+
ТУРИСТИЧЕСКИ УЕБ САЙТА
20+
ГОДИНИ ОПИТ
От нашите клиенти
Виж повече
Смятам, че създадохте много добър дизайн, сайтът е функционален, екипът се справи страхотно, за което благодаря.
Руслан Иванов / Nomad Travel
Благодарим на целия екип за изработката на нашия сайт - бързо, коректно и професионално отношение.
Елена Стоянова / Dream Team Travel
Екипът на ProStudio реализираха идеята ни за сайт, като професионално ни съветваха и водеха по правилния път. Благодарни сме за резултата и препоръчваме отличното им съдействие на всеки един!
Магдалена Тенева / Travel Manager
Ние сме изключително благодарни за отделеното време и усилия по изработката на нашият сайт и сме доволни от крайния резултат, който надмина очакванията ни. По време на работата получихме професионализъм, точност и коректност.
Травелинк-Грийн Ейджънси
ProStudio предоставят висококачествени решения за изработване и поддръжка на уебсайтове, които напълно отговарят на нашите нужди и изисквания.
Йоанна Дочевска
Изключително съм доволен от Вашата работа, професионално отношение, изключително отзивчиви, бърза реакция и търпеливи към всичките ни изисквания.
Павел Руйков
Изразяваме БЛАГОДАРНОСТ на целия екип на ProStudio, за проявения изключително добър професионализъм.
Ивелина Анчева / Spark Travel