10 причини защо посетителите напускат сайта
В тази статия ще обсъдим 10 често срещани причини, поради които клиентите напускат сайта, без да направят покупка и ще предложим някои решения за подобряване онлайн преживяването на вашите потребители и финализиране на повече продажби.
1. Сайтът не изглежда надежден
Вярвате или не, един сайт често губи трафик заради своя лош изглед и подредба. Потребителите имат подсъзнателната нагласа да преценят цялостния му вид и функционалности по време на браузване на съдържанието и взаимодействие. Запомнете, че красив сайт не означава надежден сайт.
Онлайн потребителите днес са дигитално грамотни и все по-наясно със сигурността на сайта и съобразителни с рисковете от разкриване на лична информация. Едно от първите неща, които посетителите ви ще видят или ще употребят, за да достигнат до вашия уебсайт, е името на вашия домейн, т.е. вашият уеб адрес. Той може да е комбинация от думи, които отразяват дейността или да съвпада с вашата търговска марка.
След домейна следва още един важен технически компонент - инсталирането на SSL сертификат на вашия уебсайт, който:
2.Сайтът се зарежда бавно
Причините за бавното зареждане на един уебсайт могат да бъдат различни - от твърде много или твърде големи изображения, бавен сървър или нужда от ъпгрейд на хостинг услуги, неоптимизиран код и др. Ако целта е да оптимизирате сайта за търсачката на Google, можете да използвате инструмента за диагностика PageSpeed Insights, за да получите анализ конкретно на вашия сайт и препоръки за подобрения.
вижте още Как скоростта на сайта влияе на онлайн потребителя?
3. Сайтът няма мобилна версия
Защо е важно сайтът ви да има мобилна версия? Ако все още нямате такава, това е признак на факта,
Потребителите, които достигат до даден сайт през мобилно устройство, имат съвсем различно поведение - навигират съдържанието с една ръка, ангажират вниманието си в кратки сесии, разчитат на предложения според локацията, търсят бърза форма на обратна връзка - формуляр за запитване/ телефон за контакт. Ако нямате мобилен сайт, бързо ще изгубите голяма част от потенциалните клиенти, защото над 80% от трафика в сайтовете днес се генерира от мобилни устройства.
вижте още Подобрения на мобилна версия на сайт
4. Претрупана начална страница
Когато потребителят бъде атакуван с моного предложения, неусетно губи своя фокус и/или дори се разколебава. Дори свръх предложенията могат да го фрустрират и да го накарат по-бързо да напусне сайта. Както и "тежката" начална страница може да бъде една от причините за по -бавното зареждане на сайта.
Началната страница се явява вашата виртуална витрина и вашето лице при първа среща с потенциален клент. Сега е момента да помислите и да приоретизирате кои продукти/ услуги имат място на начална страница, да имате план за тяхната честота на обновяване. Да дадете шанс потребителят сам да пожелае да разгледа останалата част от сайта, като предложите добре структурирани бутони/ подбутони , поставите акцент над ключови параметри и възможност за взаймодействие (форма за запитване/ количка за поръчка/ обаждане)
5. Объркана или хаотична навигация
Представете си за миг, че вие сте в позицията на крайния онлайн потребител. Разкликайте сайта и опитайте да намерите дадена услуга/ продукт и да заършите запитване/ покупка. Бъдете критични към сайта и обърнете внимание на достъпността на информация, наличието или позицията на бутони, дори колко стъпки трябва да изпълни потемциалния клиент до желания финал (и за двете страни- сделка). При необходимост- на самия финал изискайте от клиента да предоставят само важна информация за обработка на поръчката. Възможно разколебаване може да се получи и от неясни правила за доставка, връщане, депозит или липса на отзиви от реално закупили продукта клиенти.
вижте още Потребителски ориентиран дизайн
6. Слабо описание на продукт/ услуга
Финализрането на сделка може да бъде насърчено, като се предложи адекватно за целта описание на продукта/ услугата. За целта можете да изброите основни параметри, предимства или да цитирате отзиви от клиенти. Добавете повече от една снимки, но не само като количество, а като визуален тур. В случай, че разполагате с кратко видео, ще послужи за тези, които искат да видят продукта в реално действие.
Така клиентът ще разполага с необходимата му информация онлайн, за да подкрепи своето решение и да премине към закупуване. А в същото време усилията ви няма да останат незабелязани и ще допрнесат за по-добрата SEO оптимизация на сайта.
7. Неактуално съдържание
Представете си разочарованието на потребител, който е попаднал на вашия сайт в резултат на търсене онлайн, платена реклама в Гугъл или социална медия и попада на бутони без съдържание, страници без публикации или стара и необновявана информация с години. Още по-страшно става, ако все пак е проявил търпение и е решил да ви позвъни или пише мейл, посочените координати за контакт да са неактуални.
Сайтът днес отдавна е загубил функцията си на онлай визитка и очакванията на потребителите е да получат максимално широк набор от информация сами да вземат решение в подходящ за тях момент. Помислете над това кой от вашия екип ще поеме обгрижването на съдържанието в сайта, ако все още няма такъв.
8. Сложен процес на завършване на поръчка/ тел номер
Понякога в опит да се повиши ефективността на вътрешнофирмените процеси, към потребителя се прехвърля тежестта да въведе голям набор от параметри, свързани със сделката. Това може частично да откаже потребителя да завърши процедурата онлайн и да се премине на режим обслужване от служител. Т.е първоначалният замисъл да се "спестят" или "автоматизират" процеси може да не бъде широко приветстван от крайния потребител.
За целта направете набюдения и при необходимост, реагирайте навреме, като поетапно редуцирате полетата на формата за заявка до там, до където потребителят е склонен да съдейства. Понеже потребителското поведение се променя, след време можете да питате пак да върнете някои от полетата.
9. Липсва насърчаване на първа или повторна покупка
Голяма част от бизнесите разчитат на взаимодействие с лоялните клиенти. Но важна част от маркетинг стратегията е привличане на нови потребители и превръщането им в бъдещи лоялни такива. Отделете време и помислете над примамлива отстъпка - специален стимул за първа покупка, който кара новите клиенти да се чувстват ценени, като същевременно насърчава по-големи първоначални поръчки.
Насърчаването на повторни или първи покупки е от решаващо значение за бизнеса, защото увеличава приходите, намалява маркетинговите разходи и изгражда лоялност на клиентите.
10. Липсват начини за бързо общуване с клиента
Преди да вземе финално решение и да премине към онлайн запитване, потребителят може да има нужда от съдйствие. Най-често се търси отговор на бърз поясняващ въпрос, потвърждение на факти/ приложение/ съвместимост на продукти или услуги или уточнение свързано със срок/ начин на доставка. Случва се понякога потребител да докладва и технически проблем, който възпрепятства процеса.
За това е важно, като критичен минимум, на сайта ясно да са посочени начините за конктакт с вас. Още по-полезно би било наличието на чат (да, чат с изкуствен интелект е модерно решение, но все още потребителите предпочитат и намират за по-ефективна връзката с реален служител)
вижте още Live Chat- превърнете посещенията в продажби
1. Сайтът не изглежда надежден
Вярвате или не, един сайт често губи трафик заради своя лош изглед и подредба. Потребителите имат подсъзнателната нагласа да преценят цялостния му вид и функционалности по време на браузване на съдържанието и взаимодействие. Запомнете, че красив сайт не означава надежден сайт.
Онлайн потребителите днес са дигитално грамотни и все по-наясно със сигурността на сайта и съобразителни с рисковете от разкриване на лична информация. Едно от първите неща, които посетителите ви ще видят или ще употребят, за да достигнат до вашия уебсайт, е името на вашия домейн, т.е. вашият уеб адрес. Той може да е комбинация от думи, които отразяват дейността или да съвпада с вашата търговска марка.
След домейна следва още един важен технически компонент - инсталирането на SSL сертификат на вашия уебсайт, който:
- създава сигурна връзка между вашия хостинг сървър и уеб браузъра на вашия онлайн потребител
- повишава надеждността на вашия уебсайт
- ако не инсталирате SSL сертификат, браузърите на посетителите ви ще маркира уебсайта ви като "незащитен/ несигурен"
2.Сайтът се зарежда бавно
Причините за бавното зареждане на един уебсайт могат да бъдат различни - от твърде много или твърде големи изображения, бавен сървър или нужда от ъпгрейд на хостинг услуги, неоптимизиран код и др. Ако целта е да оптимизирате сайта за търсачката на Google, можете да използвате инструмента за диагностика PageSpeed Insights, за да получите анализ конкретно на вашия сайт и препоръки за подобрения.
вижте още Как скоростта на сайта влияе на онлайн потребителя?
3. Сайтът няма мобилна версия
Защо е важно сайтът ви да има мобилна версия? Ако все още нямате такава, това е признак на факта,
- че и сайтът ви като цяло отдавна не е бил променян и актуализиран
- че лишавате потребителите от възможността да ви открият в търсачката (Google индексира и класира съдържание, използвайки индексиране, ориентирано технологично към мобилните устройства)
- че разочаровате потребителите, които се затрудняват да "взаимодействат" със съдържанието на вашия сайт
- че има риск поради стара технология, част от съдържанието да не се възпроизвежда
Потребителите, които достигат до даден сайт през мобилно устройство, имат съвсем различно поведение - навигират съдържанието с една ръка, ангажират вниманието си в кратки сесии, разчитат на предложения според локацията, търсят бърза форма на обратна връзка - формуляр за запитване/ телефон за контакт. Ако нямате мобилен сайт, бързо ще изгубите голяма част от потенциалните клиенти, защото над 80% от трафика в сайтовете днес се генерира от мобилни устройства.
вижте още Подобрения на мобилна версия на сайт
4. Претрупана начална страница
Когато потребителят бъде атакуван с моного предложения, неусетно губи своя фокус и/или дори се разколебава. Дори свръх предложенията могат да го фрустрират и да го накарат по-бързо да напусне сайта. Както и "тежката" начална страница може да бъде една от причините за по -бавното зареждане на сайта.
Началната страница се явява вашата виртуална витрина и вашето лице при първа среща с потенциален клент. Сега е момента да помислите и да приоретизирате кои продукти/ услуги имат място на начална страница, да имате план за тяхната честота на обновяване. Да дадете шанс потребителят сам да пожелае да разгледа останалата част от сайта, като предложите добре структурирани бутони/ подбутони , поставите акцент над ключови параметри и възможност за взаймодействие (форма за запитване/ количка за поръчка/ обаждане)
5. Объркана или хаотична навигация
Представете си за миг, че вие сте в позицията на крайния онлайн потребител. Разкликайте сайта и опитайте да намерите дадена услуга/ продукт и да заършите запитване/ покупка. Бъдете критични към сайта и обърнете внимание на достъпността на информация, наличието или позицията на бутони, дори колко стъпки трябва да изпълни потемциалния клиент до желания финал (и за двете страни- сделка). При необходимост- на самия финал изискайте от клиента да предоставят само важна информация за обработка на поръчката. Възможно разколебаване може да се получи и от неясни правила за доставка, връщане, депозит или липса на отзиви от реално закупили продукта клиенти.
вижте още Потребителски ориентиран дизайн
6. Слабо описание на продукт/ услуга
Финализрането на сделка може да бъде насърчено, като се предложи адекватно за целта описание на продукта/ услугата. За целта можете да изброите основни параметри, предимства или да цитирате отзиви от клиенти. Добавете повече от една снимки, но не само като количество, а като визуален тур. В случай, че разполагате с кратко видео, ще послужи за тези, които искат да видят продукта в реално действие.
Така клиентът ще разполага с необходимата му информация онлайн, за да подкрепи своето решение и да премине към закупуване. А в същото време усилията ви няма да останат незабелязани и ще допрнесат за по-добрата SEO оптимизация на сайта.
7. Неактуално съдържание
Представете си разочарованието на потребител, който е попаднал на вашия сайт в резултат на търсене онлайн, платена реклама в Гугъл или социална медия и попада на бутони без съдържание, страници без публикации или стара и необновявана информация с години. Още по-страшно става, ако все пак е проявил търпение и е решил да ви позвъни или пише мейл, посочените координати за контакт да са неактуални.
Сайтът днес отдавна е загубил функцията си на онлай визитка и очакванията на потребителите е да получат максимално широк набор от информация сами да вземат решение в подходящ за тях момент. Помислете над това кой от вашия екип ще поеме обгрижването на съдържанието в сайта, ако все още няма такъв.
8. Сложен процес на завършване на поръчка/ тел номер
Понякога в опит да се повиши ефективността на вътрешнофирмените процеси, към потребителя се прехвърля тежестта да въведе голям набор от параметри, свързани със сделката. Това може частично да откаже потребителя да завърши процедурата онлайн и да се премине на режим обслужване от служител. Т.е първоначалният замисъл да се "спестят" или "автоматизират" процеси може да не бъде широко приветстван от крайния потребител.
За целта направете набюдения и при необходимост, реагирайте навреме, като поетапно редуцирате полетата на формата за заявка до там, до където потребителят е склонен да съдейства. Понеже потребителското поведение се променя, след време можете да питате пак да върнете някои от полетата.
9. Липсва насърчаване на първа или повторна покупка
Голяма част от бизнесите разчитат на взаимодействие с лоялните клиенти. Но важна част от маркетинг стратегията е привличане на нови потребители и превръщането им в бъдещи лоялни такива. Отделете време и помислете над примамлива отстъпка - специален стимул за първа покупка, който кара новите клиенти да се чувстват ценени, като същевременно насърчава по-големи първоначални поръчки.
Насърчаването на повторни или първи покупки е от решаващо значение за бизнеса, защото увеличава приходите, намалява маркетинговите разходи и изгражда лоялност на клиентите.
10. Липсват начини за бързо общуване с клиента
Преди да вземе финално решение и да премине към онлайн запитване, потребителят може да има нужда от съдйствие. Най-често се търси отговор на бърз поясняващ въпрос, потвърждение на факти/ приложение/ съвместимост на продукти или услуги или уточнение свързано със срок/ начин на доставка. Случва се понякога потребител да докладва и технически проблем, който възпрепятства процеса.
За това е важно, като критичен минимум, на сайта ясно да са посочени начините за конктакт с вас. Още по-полезно би било наличието на чат (да, чат с изкуствен интелект е модерно решение, но все още потребителите предпочитат и намират за по-ефективна връзката с реален служител)
вижте още Live Chat- превърнете посещенията в продажби